Green story

Stop biologische bescheidenheid

Het moet ergens in 2008 of 2009 zijn geweest, toen Lay’s met veel reclamegeweld hele bijzondere chips introduceerde. Chips gebakken in high oleic zonnebloemolie. Hierdoor was de chips niet alleen veel lekkerder, maar vooral veel minder vet. Fantastisch nieuws natuurlijk; eindelijk kon je zonder schuldgevoel een zak chips leegeten… ‘He, dat is nu ook wat’, zeiden mijn collega’s van de inkoopafdeling. ‘Onze chips wordt al jaren met high oleic zonnebloemolie gebakken. Daar is niks bijzonders aan.’ Deze biologische chips werd al jaren in alle bio-winkels verkocht, zonder dat iemand er bij stilstond hoe bijzonder het gebruik van deze zonnebloemolie eigenlijk was.

Vloerbrood, maar dan echt
Deze week had ik een van de grootste biologische bakkers van Nederland aan de lijn. Een bakker die al meer dan 30 jaar 100% biologisch brood bakt. Al een bijzonder gegeven op zich. Vol trots vertelde de bakker over het feit dat ze als een van de weinigen in Nederland op een stenen vloeroven bakken. ‘Maar heel veel brood wordt toch op een vloeroven gebakken?’ vroeg ik. Veel vloerbroden blijken echter in werkelijkheid in een bakje te worden gebakken die weer op de vloeroven staat. Indirect op de vloeroven gebakken dus. Hierdoor hebben ze een heel andere smaak dan de broden die rechtstreeks op een vloeroven gebakken worden. ‘Wel jammer dat we er niet zo goed zijn om dit verhaal te vertellen’, gaf de bakker schoorvoetend toe.  

Nog eentje
De laatste maanden ben ik regelmatig gevraagd commentaar te leveren op de overname van Marqt. Die met de Q. Zoveel aandacht in de landelijke media krijgt de branche van bio speciaalzaken maar zelden. Van Editie NL tot HP de Tijd; allemaal hebben ze stilgestaan bij de val van deze randstedelijke retailketen. ‘De val van Marqt betekent vast dat het heel slecht gaat in de branche van bio-speciaalzaken, of niet dan mevrouw Van den Bos?’.

Het verbaast mij – en het baart mij eerlijk gezegd ook zorgen – dat de media pas bij de vál van retailketen Marqt voor het eerst kennis lijkt te maken met het fenomeen bio-winkel. En dat terwijl de val van Marqt veel minder te maken had met een onder druk staande branche, maar juist veel meer met een zwakke positionering.

Stop onmiddellijk met die bescheidenheid
Biologische bescheidenheid bij biologische merken, -producenten, en – winkels. Ze lijken er allemaal last van te hebben. En dat terwijl er juist zulke prachtige verhalen te vertellen zijn. Echte verhalen, van trotse ondernemers, met unieke keuzes.

Daarom mijn oproep:
Geweldige, innovatieve, bijzondere biomerken en -producenten: STOP ONMIDDELLIJK MET DIE BESCHEIDENHEID EN VERTEL JULLIE VERHAAL!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email