Green story

Bio-merken: schud die slapende consumenten wakker!

De Nederlandse consument lijkt zich graag in slaap te sussen met mooie marketingwoorden die hij voor zoete koek slikt. ‘Als ik niet verder doorvraag, hoef ik mij ook geen zorgen te maken.’ Voor marketeers in de biologische branche is dit dan ook meteen een van de grootste uitdagingen. Want wanneer consumenten het idee hebben lekker duurzaam bezig te zijn, waarom zouden ze dan nog overstappen naar biologische kwaliteit? En ja, het is dan ook geen eenvoudige klus om (bijvoorbeeld op een verpakking) goed uit te leggen dat al die weidemelkkoeien, duurzame pinda’s en eerlijke sinaasappels het niet halen bij biologisch. Ga hier toch een poging toe doen.

Weidevogels

Neem nou die weidemelkkoeien. Die komen weliswaar 120 dagen per jaar, 6 uur per dag buiten. Maar wanneer ze pas in juni naar buiten mogen, zijn inmiddels alle broedende weidevogels door de maaier verjaagd van het veld. Immers, totdat de koeien naar buiten gaan, maait de boer het gras voor ze van zijn eigen grasland. Weidemelk zegt dus vooral iets over de koeien, maar doet nog maar weinig voor de weidevogel. Best gek. Een biologische boer kijkt niet alleen naar de uren dat een koe buiten komt (en dat is gemiddeld zelfs 240 dagen!), maar hij houdt veel meer rekening met de broedende weidevogels op zijn akker. Daarmee levert hij dus ook nog eens een actieve bijdrage aan de weidevogelpopulatie in Nederland.

Fruittelers

Of kijk eens wat beter naar die sinaasappeltelers. Nergens op de verpakking van de niet-bio variant lees je dat, ondanks zijn duurzame inspanningen, een niet-biologische fruitteler nog steeds gebruik maakt van chemische bestrijdingsmiddelen. Hier in Europa zijn weliswaar strenge regels ten aanzien van bestrijdingsmiddelen; in landen waar sinaasappels groeien (Brazilië, Egypte) is dat toch net even anders. Daar worden veel fruittelers ziek door overmatig gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen (google er maar eens op), blijven er residuen op de sinaasappels zitten en komen er middelen terecht in de bodem van de fruitgaard. Gebruik je die middelen niet, dan is de bodem beter bestand tegen bijvoorbeeld extreme droogte of extreme regenval door klimaatverandering.

Voor een paar dubbeltjes meer, lever je dus al een directe en concrete bijdrage aan de verbetering van de gezondheid van onze bodem, van de boeren én van de dieren.

Mooie woorden

De marketeers van biologische merken zitten gelukkig niet stil. Steeds beter weten zij hun verhalen over te brengen op hun verpakkingen en in hun marketingcampagnes. Maar feit is dat de Nederlandse consument zich graag in slaap sussen met mooie marketingwoorden van de marketeers van de grote (niet-bio) merken. Zolang er niet gevraagd wordt naar bewijsmateriaal voor de mooie woorden op de verpakking, kom je als marketeer weg met loze beloften.

Ik ben ervan overtuigd dat er nog enorme kansen liggen voor bio-marketeers om de consument echt wakker te schudden. Durf te prikkelen, durf de consument echt te raken, durf te laten zien waarin biologisch nu echt het verschil maakt. En laat hem zo zien dat je door te kiezen voor biologisch pas echt een bijdrage kunt leveren aan dierenwelzijn, behoud van de biodiversiteit, een beter klimaat, en nog veel meer. Want kom op, met slapende consumenten gaan we de wereld niet veranderen!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email