Green story

Biologisch alleen is méér dan genoeg

‘Biologisch alleen is niet genoeg’, stellen onderzoekers van de RuG. In een onlangs verschenen publicatie noemen ze drie redenen waarom biologisch nog altijd niet de logische keus is voor de Nederlandse consument. In de eerste plaats zou er maar een zeer kleine groep consumenten (4-5%) echt bereid zijn om meer te betalen voor duurzame producten. Daarnaast zou de Nederlandse consument biologisch nog steeds associëren met een lagere kwaliteit. En als derde reden geven de onderzoekers de hogere prijs van biologische producten aan.

Duurzaam ondernemerschap
De oorzaak die de onderzoekers verbinden aan de resultaten is een opvallende. Zij stellen namelijk dat er duurzaam ondernemerschap nodig is om een echte doorbraak van biologische producten te realiseren. Aan de hand van voorbeelden als Tony Chocolonely en Ben & Jerry’s beschrijven zij dat er merken zijn die er wel degelijk in geslaagd zijn een succesvol duurzaam concept op te bouwen. Maar dat daarbij biologisch vaak niet meer is dan een extra label. En dus is hun stelling: ‘biologisch alleen is niet genoeg’.

Prutsen in de marge
Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben het volledig oneens met deze onderzoekers. Alsof biologische producenten geen duurzame ondernemers zijn. Alsof ze nog maar een beetje ‘prutsen in de marge’ van duurzaamheid. Alsof Ben & Jerry zo lekker duurzaam zijn…(google maar eens).

Biologische boeren en producenten leveren iedere dag weer een bijdrage aan een meer duurzame aarde. Juist biologische landbouw levert een bijdrage aan een schoner klimaat, behoud van de biodiversiteit, een gezondere bodem, hoger dierenwelzijn en een betere gezondheid voor onszelf. Moeten ze daar serieus nog meer stappen in nemen? Wat een onzin!

What’s in it for me
Waar het volgens mij over gaat is dat veel van deze voordelen van biologische producten nog ver van de consument afstaan. De zogenaamde “what’s in it for me” is nog steeds erg ongrijpbaar. Want in hoeverre weet ik als consument precies wat het betekent wanneer mijn producten ‘met respect voor mens, dier en planeet’ zijn geteeld? Geldt dat niet voor alle producten? En dan die chemische bestrijdingsmiddelen. Hier zijn toch strenge regels voor opgesteld die voor alle producten gelden? En hebben biologische dieren echt meer ruimte? Op niet-biologische producten vind ik ook keurmerken die mij laten weten dat dieren het steeds beter hebben. Kortom, het is best lastig te begrijpen wat biologische boeren en producten nu precies anders doen en wat dit betekent voor mij. Dus waarom dan wat meer uitgeven voor de biologische variant?

Voordelen
Ik ben ervan overtuigd dat er nog heel veel te winnen valt in de uitleg naar de consument over de voordelen van biologisch. Directe consumentenvoordelen, maar ook voordelen voor een meer duurzame wereld. Wanneer we in staat zijn om de consument nog beter uit te leggen welke extra stappen de biologische boer en producten zetten bij de teelt en productie, dan ben ik ervan overtuigd dat de consument (dus ook die 95-96% die blijkbaar minder duurzaam is) steeds vaker voor bio kiest. En, beste onderzoekers, daarvoor hoeven biologische merkproducten echt geen extra stappen te zetten. Het biologisch keurmerk is meer dan genoeg.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email